Jumaat, 17 Ogos 2012

HATI,HATI DAN HATI.



                                     

Dalam diri manusia memang tidak dapat lari dengan hati. Segala yang kita lakukan adalah bermula dengan hati. NIAT!!!,nawaitu kita. Jika hajat kita kearah kebaikan, maka eloklah jadinya. Tapi sekiranya sebaliknya???Memang takut sekiranya berbicara tentang hati., kerana segalanya berpunca dari situ. Pernahkah anda teringat tentang hati Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w pernah didatangi dengan malaikat untuk mencuci hati Baginda dengan air zam-zam, Subahanallah.Kita memang tidak dapat menikmat itu semua, tapi kita dapat untuk menyucikannya dengan isytifar, selawat dan taubat, Insya-Allah segalanya pasti hilang dengan izinNya. Aku pernah terfikir, betul ke hati manusia berbentuk LOVE. Tidak kiralah hati kita berbentuk apa sekalipun, ia tetap penting dan sangat bermakna dalam diri. Dengan hati, kita kenal diri kta, dengan hati kita kenal hati orang lain, dengan hati, kita kenal siapa pencipta kita, dengan hati kita kenal erti hidup, dengan hati kita tahu segala-galanya. Aku pernah dapat mesej tentang hati yang aku ingin kongsi kepada pembaca  “hati-hati menjaga hati,agar hati tidak mati,hati mesti hati-hati agar tidak terpesong jati, hati-hati hati bila mati sudah hati,tidak berguna kesal nanti,hati hati-hati, bila jati tiada di hati hidup sudah tiada teman, HATI-HATI HATI!!!”.

Setiap manusia punya naluri untuk terus menambakan cinta. Tidak kiralah, cinta itu datangnya dari manusia mahupun dari penciptaNya. Cinta di dunia ibarat sebuah pelayaran yang tiada kompas dan tujuan jika kita hanya mengharapkan cinta dari manusia dan ia tidak selari dengan jalan yang diredhai. Jika kapal yang kita naiki itu hilang arah tujuan, pasti segala yang diidamkan selama ini  menjadi sia-sia.Betul, cinta di dunia memang bahagia, seronok, rasa di sayangi dan dihargai, namun, apa yang pasti, ramai remaja kini telah banyak menjadi porak peranda kerana penangan cinta. Benar juga kata orang tua-tua, cinta kadang-kala buat hati lupa segalanya. Kita selalu terfikir, macam manalah sekiranya kita tidak dapat cinta di dunia, cinta dari manusia..Tapi, pernahkah aku dan kita semua terfikir, apa yang akan jadi dalam diri kita jika tiada cinta Allah s.w.t ??? Apa yang akan terjadi??? Bahagia,seronok, puas.Astafilullahalazim..Jauhkanlah dalam diri kita semua, dari diri sendiri, keluarga, sanak saudara, rakan taulan, dan seluruh umat Islam di dunia. Pernahkah juga kita terfikir jika cinta Illahi kita tidak peroleh hingga ke hujung nyawa kita???Bagaimana kita di sana kelak??Pernahkah kita terfikir…
Namun, setiap  di lubuk hati selalu menginginkan sesuatu yang terbaik dalam diri mereka.Hati.. hati dan hati. Tiada siapa yang tahu apa yang ada dalam hati kita sebenarnya. Mungkin sekarang ni, apa yang ada dalam hati korang yang baca cite ku ni rasa yang kurang enak atau like wise. Tapi aku merasakan yang kita semua akan melalui saat seperti ini. Cepat atau lambat kita pasti akan menempuhnya. Tetapi apabila kita memikirkan sesuatu yang tidak pasti, hati jadi tidak keruan dan gundah gulana.





                                                     karyakuadalahanugerahmu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan